Hoog in de bergen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van John & Marloes - WaarBenJij.nu Hoog in de bergen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van John & Marloes - WaarBenJij.nu

Hoog in de bergen

Door: John & Marloes

Blijf op de hoogte en volg John & Marloes

24 Oktober 2008 | Ecuador, Cuenca

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje van ons vanuit Ecuador. Het is alweer een paar dagen geleden dat we een bericht hebben geplaatst, maar het internet is hier niet overal even snel.

Na ons laatste bericht hebben we veel gezien en gedaan. Zondagmiddag hebben met een deel van onze groep geraft. Dat was lachen zeg. Met z´n allen in zo´n strak pak met een helmpje in de boot en maar peddelen. Er zijn er van de andere boot (zeker niet van de onze) uit de boot gevallen. Hiervan hebben wij nog iemand uit het water ´gered´.
Maandag hebben we een wandeling gemaakt in de heuvels rondom Baños. We dachten dat het allemaal goed aangegeven zou staan (dat had die meneer van het VVV gezegd), maar dat was dus niet zo. Boven op de heuvel hadden we een prachtig uitzicht over het stadje (1.800m), maar we wilden de vulkaan zien en daarvoor moesten we verder omhoog. We kwamen onderweg anderen van onze groep tegen en daar zijn we mee verder geklommen naar 2.800m. We hebben de vulkaan helaas niet gezien omdat het te bewolkt was. Toen weer naar beneden. Een pad bijna recht naar beneden is voor even niet erg, maar meer dan een uur is echt niet fijn. We waren na de wandeling blij dat we beneden waren. Het was zeker de moeite waard.

Dinsdag stond een spectaculairdere klim op het programma. Vanuit Baños zijn we naar de vulkaan Chimborazo gereden. Daar zijn we met de bus naar 4.800m gebracht en daarna naar een schuilhut op 5.000m geklommen. Dat klinkt allemaal erg gemakkelijk 200 meter klimmen, maar op die hoogte is dat zeker een uitdaging. Toen we uit de bus stapten op 4.800m voelde je het meteen in je hoofd en op je adem. We mochten een half uurtje acclimatiseren in een berghut en daarna zijn we met twee gidsen aan de klim naar boven begonnen. Je moest heel rustig aan doen, want anders kun je hoogteziekte krijgen en dan moet je direct naar beneden. We hebben het allebei gehaald en hebben een stempel in ons paspoort dat we op 5.000m zijn geweest. Daarna weer snel naar beneden, want je voelt je echt licht in je hoofd.

De volgende ochtend (woensdag) moesten we om 5.00u (ja echt) aan het ontbijt zitten, omdat we om 5.45u op het station moesten zijn voor onze spectaculaire treinreis naar de Duivelsneus. Het is een treinreis helemaal door de bergen naar 3.600m en naar beneden tot 1.900m, die op het einde een zigzag maakt middels wissels. We moesten om 6.00u boven op de trein zitten, zodat we goede plaatsen hadden. Om 7.00u vertrok de trein. Het was echt prachtig. Regelmatig stopte de trein in dorpjes voor een plaspauze en om wat te eten te kopen. Van zo´n tinnen treindak krijg je op een gegeven moment wel een harde kont. Je weet niet meer hoe je moet zitten, maar het was echt de moeite waard. ´s Avonds was de hele groep kapot.

Donderdag moesten we weer vroeg opstaan om om 6.00u aan het ontbijt te zitten. Dit is echt geen vakantie, maar een REIS!!! Het zou weer een echte reisdag worden. We vertrokken om 7.00u richting een indianenmarkt in Guamote. Ook dit lag weer hoog in de bergen op 3.000m. We waren er al om 8.15u. Echt heel erg mooi om te zien. Al die mensen uit de hele regio die daar hun waren en dieren komen kopen en verkopen. We voelden ons wel reuzen tussen al die kleine mensen. Helaas hebben we in Guamote ook afscheid moeten nemen van 2 mensen uit onze groep. Ze moesten in verband met familie-omstandigheden terug naar Nederland. Gelukkig is dit allemaal wel snel geregeld door onze reisbegeleider Eric. Toen om 10.00u (zonder Hans, Tilly en Eric) weer in de bus om naar Ingapirca te rijden. Onderweg viel nog een man in onze groep flauw. Gelukkig hebben we een compleet medisch team bij en was hij weer snel bij. Het reizen met de bus gaat niet snel omdat de wegen soms erg slecht zijn. Tegen 15.00u kwamen we aan bij Ingapirca. Dit zijn de enige Inca-ruines in Ecuador. Het was erg mooi om te zien. Daarna weer in de bus voor de rit naar Cuenca. ´s Avonds heel goed gegeten in een restaurant in de stad.

Vandaag zijn we lekker in de stad en morgen gaan we naar een groot natuurpark hier in de buurt voor een wandeling.

Al met al hebben we het hier erg goed naar onze zin. Ook met onze groep gaat het erg goed.

Bijgaand nog een paar foto´s. John kon de selectie helaas niet kleiner maken!

Groetjes,
John & Marloes

• 24 Oktober 2008 - 20:24

De Darteltjes:

Hoi Marloes en John
    Het is wel een heftige reis zo te lezen, maar ik denk dat het een reis is om nooit te vergeten als ik de foto's zo zie.
    Het ziet er allemaal erg prachtig uit.
    Het uitrusten en het nagenieten doe je dan thuis wel weer. Met een lekker kopje koffie/thee en jullie prachtige foto's op de bank.
    Geniet er nog maar lekker van!!!
    Groetjes van ons allemaal xxx

• 24 Oktober 2008 - 20:31

Hugo En Ellen:

Hoi Marloes en John,

Dat ziet er allemaal wel erg mooi uit!!! Jullie hebben al erg veel gezien. Maar wel vroeg opstaan!! Na de vakantie heb je nog tijd nodig om bij te komen, maar zo te zien is het dat wel waard. Met ons gaat het goed, wij werken lekker. Ik heb vandaag mijn laatste toets gehad, dus ben daar hopelijk vanaf. Verder heb ik vandaag bij ons mam gegeten en lekker met Tess gewandeld, met haar gaat het ook goed.
    Nou geniet er nog lekker van.
    Groetjes Hugo en Ellen

• 25 Oktober 2008 - 18:08

Agnes:

Hoi Marloes en John
    Heel leuk jullie reisverhalen te lezen. Lekker vroeg eruit dat is wel heel herkenbaar, ook wij moesten regelmatig om 6 uur eruit (soms zelfs vroeger).Daar staat wel tegenover dat je heel veel van het land kunt zien. Uitrusten kun je thuis weer. Ik herken veel dingen van de lokale bevolking zoals wij ze ook hebben gezien. Als ik jou verhalen zo lees dan denk dat ons eerst volgende land ook Ecuador gaat worden. Nog heel veel plezier en geniet nog van de reis.
    groetjes uit Geffen

• 26 Oktober 2008 - 09:45

Hoi:

Tess zal nog wel langer bij mij moeten blijven, want jullie hebben nog vakantie nodig als je terug bent. Maar zo tezien is het allemaal waard, dit zie je hier in dit kikker landje niet. Het is nu zon. 10.45 uur en het waait hard maar nog droog.
    Tess heeft hier nieuwe vriendinnetjes dus ik weet het nog niet of ze naar rooi terug wil. Maar toch denk ik dat ze jullie een beetje mist.
    Geniet er nog van.
    Vééééééél Liefs en een dikke lik van TESS
    En Je moeder

• 26 Oktober 2008 - 18:56

Rens En Mirande:

we lezen jullie reisverslag met veel plezier.indrukwekkend en mooie fotos.we wensen jullie nog een fijne tijd.groetjes van de buurtjes.
    p.s. hebben ze daar geen leuke camping voor ons?

• 28 Oktober 2008 - 12:46

$te & Fan:

Klinkt helemaal super. Al die hoogteverschillen maken het erg wisselend. Geweldige foto's !